donderdag 21 februari 2013

Jammer maar helaas

Wat ik aan mijn stembanden heb heeft een naam.
Het heet "Reinke's oedeem".



Ik heb er 2 operaties aan gehad, ongeveer een jaar geleden.
Na de operaties heb ik stemoefeningen gehad van een logopediste.
Deze logopediste heeft me nu terug gestuurd naar de kno-arts.
De resultaten die we behalen bij de stemoefeningen zijn minimaal.
Mijn stem blijft hees na langer gebruik.
Ik krijg een brief mee waar een en ander staat uitgelegd.
Na een jaar zou mijn stem weer goed moeten zijn!

In het ziekenhuis krijg ik, na een gesprek met de arts een verdoving van de keel toegediend.
Dit is een akelig iets.
Het is dan net of je niet goed meer kan slikken.
Na een inwerktijd van een half uur kan het onderzoek beginnen.
Een dun slangetje wordt via een neusgat naar mijn stembanden gebracht.
Aan het uiteinde zit een kleine camera met een lampje.
Op een monitor is vervolgens te zien wat er binnenin gebeurd met mijn stembanden als ik geluid produceer.
De linker stemband doet het goed, maar de rechter golft waardoor de sluiting niet tot stand komt.
Er ontsnapt lucht tussendoor.

Daarna volgt er een gesprek met de arts.
Hij weet het niet meer!
Er is niets aan te doen volgens hem.
Een nieuwe operatie zal geen verschil maken.

Dus, ik moet er maar aan wennen.

Maandag ga ik terug naar de logopediste.
En dan?
Misschien een tweede opinie aanvragen?
Ik weet het niet!




1 opmerking:

Mormorsweb.blogspot.com zei

Jakkes, wat vervelend!
Heb je ook pijn in je keel als je je stem forceert?
Misschien toch een tweede opinie? Je weet maar nooit, alhoewel die operaties ook niets niks zijn!