zondag 16 juni 2013

Ma

Gisterenavond heb ik naar het ziekenhuis gebeld, met ma, hoe het nu gaat.
Niet goed krijg ik te horen.
Vanmorgen weer een telefoontje.
Of ik kan konen want ze volt zich niet goed.
Ze praat ook of ze dronken is, met dubbele tong.
Of ik eerst even wat t-shirts voor haar op wil halen in het appartement.
Ik rijd daar eerst naar toe.
Meteen even de planten water geven.
De buurman vraagt of ze snel weer thuis komt.
En of ik de groeten wil doen.
De vloer in het verwarmingshok begint op te drogen.
Verder ziet het appartement er zeer opgeruimd uit.
Zelfs de post is gesorteerd.
Die neem ik meteen maar mee naar het ziekenhuis.
Op de kamer aangekomen is de plek waar het bed van ma staat leeg.
De man van de overbuurvrouw zegt dat ze naar de spoedeisende hulp gebracht is eerder ie morgen.
Dat is schrikken.
Eerst maar eens vragenbij de verpleegkundigen.
Blijkbaar zijn 's-nachts een paar hechtingen losgegaan.
Ze heeft nogal wat bloed verloren.
Eerst maar eens de vuile was bij elkaar zoeken om mee te nemen om te wassen.
Daar blijkt nogal wat bloed in te zitten.
Dan komt er een seintje dat ze weer opgehaald kan worden en terug naar de afdeling kan.
Er is alleen een verpleeghulp beschikbaar en ik ga met hem mee ma op halen.
Krijg ik meteen een kijkje achter de schermen.
Op de spoedeisende hulp is ma opnieuw gehecht.
Even later komt iemand medicijnen uitdelen.
Ik vraag hoe het nu verder gaat.
Volgens hem gaat het heel goed.
Dat de wond open is gegaan is niet zo erg.
Zodra de wond droog is mag ma naar huis.
Ik heb gezegd dat dat op z'n vroegst woensdag kan.
Voordien heb ik absoluut geen tijd om haar op te halen.
En hoe moet het met de thuiszorg?
En met de lekkage!
Over dat laatste bel ik morgen nog maar eens.

Thuis eerst maar eens een broodje eten.
En dan vast wat klaar zetten voor de barbecue vanmiddag als de kinderen komen.
Dan met de schoonzoon even naar Waalre.
Daar heb ik via marktplaats heel goedkoop een driewieler gekocht.
Het blijkt een heel mooie stevige Puky te zijn.
Daar kunnen de kleintjes weer een tijd mee vooruit.





Ieder een fiets.



Terug thuis is iedereen gearriveerd.
Jammer van het weer, het druppelt af en toe een beetje, maar de barbecue gaat door.
Gezellig met z'n allen onder het afdak.



Geen opmerkingen: